رژیم غذایی مدیترانه ای خطر ابتلا به دیابت نوع2، سرطان و حوادث قلبی عروقی را کاهش می دهد

19 ژوئیه 2016- یک تحقیق جدید نشان داد یک رژیم غذایی مدیترانه ای بدون محدودیت در مصرف چربی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2، حوادث قلبی عروقی و سرطان را کاهش دهد.

رژیم مدیترانه ای دارای فوایدی برای بهبود کنترل قندخون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از طریق مصرف مقادیر زیادی میوه جات و سبزیجات است. مصرف چربیهای اشباع نشده ی مونو در این رژیم حدود 30 تا 40 درصد از کالری روزانه را تشکیل می دهد، این نوع چربی در آووکادو و آجیل یافت می شود.

در این مطالعه، محققان مرکز پزشکی امور سربازان بازنشسته در مینیاپولیس در مینه سوتا به بررسی مزایای رژیم غذایی مدیترانه ای  پرداختند.

پس از بررسی چنین پایگاه اطلاعاتی الکترونیکی مختلف، محققان تحقیقات کنترل داری را که در آن  100 نفر یا بیشتر شرکت داشتند و به مدت حداقل یک سال برای مرگ و میر، دیابت، فشارخون بالا و بیماریهای قلبی عروقی تحت نظارت بودند را انتخاب کردند.

رژیم غذایی مدیترانه ای بر اساس تعریف شامل دو بخش است، بخش اول عدم محدودیت در مصرف چربی کل و بخش دوم شامل 2 یا چند جزء از این 7 جزء است: میوه جات و سبزیجات زیاد، نسبت بالای چربی غیراشباع مونو به چربی اشباع، مصرف زیاد غلات، مصرف زیاد حبوبات، مصرف متوسط  محصولات لبنی در روز، مصرف متوسط شراب و کاهش مصرف گوشت و محصولات گوشتی بغیر از ماهی است. در مجموع 53 مطالعه ی منحصر به فرد که با ضوابط محققان منطبق بود، انتخاب گردید.

نتایج بررسی این مطالعات نشان داد که در افرادیکه بیشترین پایبندی را به رژیم مدیترانه ای داشتند میزان مرگ و میر بر اثر سرطان، شیوع تمام سرطان ها، شیوع حوادث قلبی عروقی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمتر است.

 دکتر Bloomfieldمی گوید: ما متوجه شدیم رژیم های غذایی سالم مدیترانه ای رژیم هایی هستند که شامل مقادیر زیادی چربی بویژه چربی سالم می باشند، در طی 30 سال گذشته در ایالات متحده تاکید زیادی بر کاهش مصرف انواع چربیها بخصوص چربیهای بد شده است.

 دکتر بلومفیلد افزود: به نظر می رسد که دلیل افزایش اپیدمی چاقی در این کشور احتمالاً به افزایش مصرف غلات تصفیه شده و شکر افزوده، بر می گردد تا مصرف زیاد چربیها.

 در هیچ یک از مطالعات مشخص نشده است که رژیم مدیترانه ای سبب افزایش مرگ و میر به همه ی دلایل می شود اما محققان برای بررسی تأثیرات مفید هر یک از اجزاء این رژیم و اینکه کدامیک از اجزاء این رژیم دارای بیشترین فایده هستند، به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. نتایج این تحقیق در مجله ی Annals of Internal Medicineمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/mediterranean-diet-can-lower-risk-of-type-2-diabetes,-cancer-and-cardiovascular-events-94389744.html